Wednesday, May 18, 2011

SETAHUN MENDIAM, MEMERAM DIRI?


Setahun saya mendiam diri dari mengemaskini blog ini. Bukan bermakna saya memendam rasa bahkan bukan sengaja menghilangkan diri. Tetapi, saya menjalani proses 'pemeraman' minda. Saya menjalani (dan masih) proses memahami diri sendiri dan mencari pengertian kepada sebuah kehidupan. Segala suka duka, onak ranjau dan pahit manis yang saya alami telah menjadi 'guru' dalam 'sekolah kehidupan' saya.
Memang tidak dinafikan, beberapa kali saya tersadung dengan semangat yang merudum seperti seorang perantau yang tidak jumpa jalan pulang. Namun malu bertanyalah yang menyebabkan perantau sesat jalan. Maka,saya memilih untuk mencari dan terus mencari arah tuju, bertanya dan terus bertanya pada yang tahu dengan mengenepikan perasaan malu atas kejahilan dan kebodohan diri.
Segala puji bagi Maha Mengasihani yang telah terus menyinari perjalanan saya dengan kuasa kasih sayangNya yang tidak pernah bertepi melebihi kasih seorang ibu.
Senantiasa merasa diri tidak sempurna, itulah sebenarnya yang menjadi halangan kepada minda saya sehingga kini untuk mula melahirkan karya kepada khalayak. Berasa tidak layak untuk dipanggil penulis dek kerana kekerdilan diri, betul-betul menahan jemari saya daripada menzahirkan apa yang terbuku di lubuk minda. Mungkin inilah apa yang dikatakan sebagai 'the writer's block'. Mungkin benar kata-kata itu, atau mungkinkah corak perjalanan hidup kita yang berbeza yang membuatkan tempoh untuk kita mengatur langkah itu tidak sama. Ada yang berlari, ada yang berjalan dan ada juga yang terhencut-hencut. Tidak kurang juga yang terpaksa dipimpin tangan.
Namun langkah tidak harus dihentikan selagi hayat dikandung badan. Insan agung kekasih Allah, Rasulullah SAW juga telah mendiam, beruzlah sebelum kerasulan baginda.
Seorang Mukmin itu, diamnya FIKIR, dan bicaranya ZIKIR.

No comments:

Post a Comment